راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق
نوشته شده در جمعه 3 شهريور 1391
بازدید : 2021
نویسنده : MR ARC

راهکارهای بزرگتر نشان دادن خانه کوچک

به کمک راهکارها و روشهایی که در این مقاله به شما معرفی میشود, شما میتوانید یک اتاق کوچک را به مراتب بزرگتر از آنچه واقعا هست نشان دهید. در واقع این راهکارها بیشتر برای خانه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد اما قابل استفاده در خانه های بزرگ نیز هستند.

همانطور که میدانید در بسیاری از سایتهای معماری طراحی هایی را میبینیم که همگی در خانه های بزرگ صورت گرفته اند. در واقع طرحهای زیبای زیادی هستند که به کمک فضای بزرگ جلوه زیبایی پیدا میکنند. اما این طرحها برای بسیاری از خانه ها قابل استفاده نیستند زیرا به مرور زمان خانه ها کوچکتر شده (بر عکس انسانها که به مراتب بلند قدتر و بزرگتر میشوند!) مخصوصا خانه هایی که در داخل شهر قرار دارند. به عنوان مثال در تهران خانه های ویلایی به آپارتمانهای دو واحدی(در هر طبقه) و بسیار کوچکتر تبدیل میشوند. به همین خاطر و با توجه به درخواست یکی از اعضای گروه اینترنتی سیویلتکت تصمیم گرفتیم مقاله ای درباره راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق بنویسیم. بدون توضیح بیشتر اقدام به معرفی این راهکارها مینماییم:

 

۱-      رفع بهم ریختگی

در هر خانه و حتی هر اتاق نیاز به فضای لازم برای نگهداری اشیاء – لوازم و البسه وجود دارد. اما استفاده از کمدهای داخل دیواری با وجود اینکه در نظر خیلی از افراد باعث هدر رفتن فضا میشود, باعث بزرگتر جلوه دادن اتاق میشوند. باید دقت کرد که کمدهای ثابت و داخل دیواری را معمولا در جایی قرار میدهند که حداکثر استفاده از فضای پرت را بکنند. اما زمانی که شما کمد جداگانه در داخل اتاق قرار میدهید فضایی را اشغال میکنید که میتوان از آن استفاده های بهتر کرد! همچنین کمدهای جداگانه چون جلوی دید را میگیرند باعث کوچکتر به نظر آمدن اتاق میشوند. حتی اگر اتاق شما خیلی کوچک است توصیه میشود درهای کمد دیواری خود را همرنگ دیوارها کنید تا حتی بیشتر به بزرگ نشان دادن اتاق کمک کنند.

بزرگتر نشان دادن خانه - استفاده از کمد در زیر تخت خواب

یک راهکار دیگر برای ایجاد فضای مناسب برای نگهداری و انبار کردن استفاده از تختهایی است که در زیر خود دارای کشو یا حتی قفسه هستند. با اینکار شما از فضای تخت خواب خود میتوانید به نحو احسن استفاده کنید و تخت خواب شما دیگر تنها محل خوابتان نیست بلکه کمدتان نیز میشود!

۲-      انتخاب مبلمان با سایز مناسب

اندازه بگیرید سپس خرید کنید! وقتی شما به دنبال لوازم و مبلمان برای خانه خود میگردید ممکن است بطور مثال مبلی را ببینید که در مغازه بسیار زیبا به نظر بیاید اما باید ببینید آیا این مبل در خانه شما هم زیبایی خود را خواهد داشت؟ چون همیشه در نمایشگاه های مبلمان, مبلهای بزرگ در فضاهای بزرگ قرار میگیرند, به همین دلیل جلوه خاصی پیدا میکنند. اما اگر شما همان مبل را در یک اتاق کوچک قرار دهید تنها باعث کوچکتر شدن اتاقتان میشود.

روش بزرگتر نشان دادن خانه کوچک - استفاده از مبلمان ظریف

به همین دلیل توصیه میشود قبل از خرید مبلمان منزل اول فکر کنید آنرا کجا میخواهید قرار دهید, سپس به کمک متر فضای مورد نظر را اندازه بگیرید و در آخر اقدام به خرید نمایید. شاید انتخاب شما با اینکار محدود شود اما در عوض انتخابتان طوری نخواهد بود که بعد از مدتی باعث پشیمانی شود!

حتی در صورتی که مبلمانتان را قبلا خریداری کرده اید و در حال حاضر امکان تعویض آنرا ندارید,  سعی کنید با کم کردن تعداد آنها و خلوت نمودن اتاقها, به بزرگتر به نظر رسیدن آنها کمک کنید. و حتی برای استفاده بهینه از فضا, سعی کنید از مبلمان چند منظوره استفاده نمایید.

مبلمان چندمنظوره برای خانه های کوچک

اما بصورت کلی در فضاهای کوچک از مبلمان ظریف استفاده نمایید.

۳-      استفاده از آینه

استفاده مناسب از آیینه میتواند اندازه یک اتاق را حدودا ۲ برابر واقعیت نشان دهد. آینه کمک میکند تا در نگاه اول خانه شما بسیار بزرگتر نشان داده شود که این موضوع بسیار مهم است زیرا همیشه برداشت اول انسان در نظرش غالب است و اگر خانه شما در برداشت اول توسط مهمانانتان بزرگ به نظر بیاید, دیگر در نظر آنها شما خانه بزرگی دارید اما در عوض اگر در برداشت اول خانه شما کوچک به نظر بیاید, حتی اگر خانه تان در واقعیت بزرگ باشد باز آنها به برداشت اول خود رجوع میکنند و خانه شما را کوچک تصور میکنند! پس معجزه خطای دید آینه را کوچک نشمارید!

استفاده از آینه در خانه

یکی از جاهایی که بیشتر برای قرار دادن آینه ورقی استفاده میشود, فضای بالای شومینه است. اما در هر جای دیگری که با دکوراسیون خانه تان هماهنگی داشت میتوانید از آینه استفاده نمایید تا علاوه بر بزرگتر جلوه دادن خانه تان, با انعکاس نور, یک نورپردازی کم هزینه و زیبا داشته باشید!

آیینه بالای شومینه

۴-      نورپردازی

برای نورپردازی مناسب نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید:

اولا تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید. پنجره های بزرگ و سراسری با پرده های کنار زده شده اولویت اول باید باشد که متاسفانه در ایران به دلیل جلوگیری از دیده شدن از بیرون به این موضوع کمتر توجه میشود. با این وجود سعی کنید تا حد امکان از نور طبیعی استفاده نمایید.

ثانیا اگر ارتفاع سقف شما کم است, استفاده از لامپهای نقطه ای و کوچک مناسبتر از لوسترهای بزرگ است. زیرا لوسترهای آویزان باعث میشوند سقف خانه شما پایین تر از حد طبیعیش به نظر برسد و گاهی در خانه های کوچک حتی باعث احساس خفگی میشود! اما لوسترهای چسبیده و لامپهای نقطه ای به بلندتر به نظر رسیدن سقف کمک میکنند.

بلندتر نشان دادن سقف خانه - دکوراسیون داخلی - استفاده از لامپهای نقطه ای

ثالثا چهار گوشه اتاق را روشن کنید. برای اینکار توصیه میشود از ترکیبی از لامپهای سقفی و آباژورها استفاده نمایید. استفاده از آباژور و لامپهای رومیزی باعث میشود در نظر افراد خانه شما بزرگتر به نظر آید, این موضوع با تابیدن نور آباژور بصورت عمودی بر روی دیوار خانه شما و به کمک خطای دید رخ میدهد. حتی استفاده از شمع در گوشه های خانه نیز میتواند بسیار مفید باشد (البته مراقب آتشسوزی باشید!) در واقع هرگونه نوری که بصورت عمودی روی دیوارها بتابد در بلندتر نشان دادن سقف خانه شما مفید خواهد بود.

روشن کردن گوشه های خانه

استفاده از آباژور در نورپردازی خانه

۵-      استفاده از کاغذ دیواری

همه شنیده ایم که میگویند اگر فردی میخواهد قد بلندتر به نظر برسد لباسهایی بپوشد که راه راه عمودی داشته باشد. این کار نیز به کمک خطای دید صورت میگیرد. خب این موضوع برای دیوارهای خانه نیز صادق است! یعنی اگر از کاغذ دیواری با طرح راه راه یا نوار عمودی استفاده کنید, دیوارهای خانه شما بلندتر به نظر میرسند. گفتنی است هرچه نوارها باریکتر باشند برای بلندتر نشان دادن دیوارها بهتر است. همچنین اگر سقف خانه شما پایین است از پرده هایی استفاده نمایید که از زیر سقف تا روی زمین هستند تا سقف خانه شما بالاتر به نظر آید.

 استفاده از کاغذ دیواری با راه های عمودی

پرده سراسری از سقف تا زمین

پرده مناسب برای دکوراسیون داخلی

دایره رنگ - رنگهای سرد و رنگهای گرم در دکوراسیون داخلی

۶- رنگ آمیزی و ترکیب رنگ مناسب
سعی کنید بیشتر از رنگهای عمیق استفاده نمایید. رنگهای عمیق چه هستند؟ رنگهایی سرد, رنگهایی که گفته میشود باعث عقب تر به نظر رسیدن دیوارها میشوند. در نقطه مقابل آنها رنگهای گرم باعث میشوند دیوارها جلوتر (نزدیکتر) به نظر برسند.
اگر بر روی دایره رنگها نگاه کنید در قسمت سمت راست رنگهای گرم را میبینید و در قسمت سمت چپ رنگهای سرد.

 

استفاده از رنگهای خنثی در تزئین خانه و دکوراسیون

۷- رنگهای خنثی
رنگهای خنثی که گاهی اوقات به نام رنگهای بی رنگ نیز نام برده میشوند برای افرادی که هنوز تصمیم مشخصی برای رنگ آمیزی منزل خود نگرفته اند بسیار مناسب هستند. زیرا این رنگها همگی با یکدیگر سازگاری کامل دارند و هیچ کدام از آنها بر دیگری غلبه نمیکند. این رنگها بر روی دایره رنگ وجود ندارند و عبارتند از: سفید – سیاه – طوسی و گاهی بژ و قهوه ای.
کار کردن با رنگها به امتحان کردن فراوان نیاز دارد. رنگهای مختلف میتوانند تاثیرهای بسیار متفاوتی در قسمتهای مختلف خانه و با نورپردازی های مختلف بوجود آورند. به همین دلیل یک قانون اصلی برای انتخاب رنگ مناسب, امتحان امتحان و امتحان است!
یک راه حل مناسب برای خانه های کوچک در هنگام رنگ آمیزی دیوارها و انتخاب رنگ مبلمان, استفاده از روش درجه رنگ است. در این روش به عنوان مثال شما یک مبل کرم را جلوی یک دیوار کرم پررنگتر قرار میدهید. بدین ترتیب به کمک خطای چشم شما یک نمای سه بعدی ساخته اید که باعث میشود مبل دورتر از آنچه واقعا هست به نظر برسد.

 

رنگهای تاکیدی

8- رنگهای قوی و تاکیدی
رنگهای تاکیدی رنگهایی هستند که به عنوان یک رنگ اضافه و برای خارج نمودن رنگ آمیزی خانه از یکنواختی استفاده میشوند. به عنوان مثال شما برای بزرگ نشان دادن خانه خود از رنگهای خنثی استفاده کرده اید اما حال به نظرتان میرسد رنگ آمیزی خانه تان یکنواخت شده است. بهترین راه حل استفاده از رنگهای تاکیدی است. مثلا استفاده از چند کوسن یا گلدان و یا حتی قاب عکس با رنگهای کاملا متفاوت از رنگ آمیزی کلی خانه تان است. رنگهای تاکیدی هر چه پررنگ تر , براقتر و به قول معروف تو چشم زن تر باشند بهتر کار میکنند!

 

 

9- روشن تر کردن رنگ سقف از دیوارهای خانه
اگر شما رنگ سقف خانه خود را چند درجه از دیوارهای خانه روشنتر کنید به نظر میرسد سقف شما بالاتر از آنچه واقعا هست قرار دارد. به همین دلیل دیده میشود در اکثر خانه ها (مخصوصا خانه های ایرانی) رنگ سقف کاملا سفید انتخاب میشود و رنگ دیوارها کمی تیره تر (بین سفید و کرم).

 

کاغذ دیواری با طرح کتابخانه - کاغذدیواری های چاپی سه بعدی

10- استفاده از طراحی های دیواری
شما برای طراحی منزل خود نیاز دارید از قابها یا دکورها و … استفاده نمایید. اما در خانه های کوچک هر چه لوازم تزئیناتی که دارای ابعاد هستند استفاده شود, فضای بیشتر اشغال شده و خانه کوچکتر به نظر میرسد. به همین دلیل بجای استفاده از چنین لوازمی برای تزئین خانه خود توصیه میشود از مواردی همچون کاغذ دیوارهای چاپی استفاده نمایید. این مورد که به تازگی در بسیاری از خانه ها دیده میشود میتواند به شما در تبدیل یک خانه کوچک به یک خانه بزرگ کمک زیادی بنماید.

کاغذدیواری با طرح گچبری

 

 

نکته آخر: همانطور که دیده شد بهترین راه حل برای بزرگتر نشان دادن خانه یا اتاق خود, استفاده از خطای چشم است. به همین دلیل علاوه بر این ۱۰ موردی که در دو قسمت مقاله اشاره شد شما میتوانید از تمامی راهکارهایی که از خطای چشم انسان استفاده (یا سوء استفاده!) میکنند بهره ببرید. تنها کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید!

civiltect.com


:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: راهکارهای بزرگتر نشان دادن یک اتاق , معماری , معمار ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
arman در تاریخ : 1391/6/3/5 - - گفته است :
سلام
من آرمان هستم.
وبلاگ خوبی داری اینو میشه از امار وبلاگت فهمید.
میدونی میشه از این آمار ها پول خوبی درآورد.
من یه روش بهت پیشنهاد میدم که انتخاب با خودته.
1.اگه میخوایی از اینترنت درآمد خوبی داشته باشی
بهتره یه سری به وبلاگ armanyou.loxblog.com بزنی .
و مطالب در این رابطه از پیوند ها پیدا کن .
سریع عضو سایت های موجود در لینک بشی.
ضرر نمیکنی .
ولی بازم انتخاب با تویه.
تازه میتونی برای افزایش بازدیدت ما را با عنوان کسب درامد آسان از اینترنت لینک کنی
در ضمن یه بنر داریم که اگه روش کلیک کنی و عضو بشی میتونی با راهنمایی های اونجا آمار سایتت رو چند برابر کنی.
در انتها نظر یادت نره چون این نشانه ی شخصیت شماست.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: